”Noll procent rea” och ”Gör Black Friday grönare” är budskap i Black Friday-veckan från två av Sveriges mest kända varumärken, Filippa K och Ikea.
En ökad medvetenheten om sambandet mellan överkonsumtion och klimatförändringar gör att fler och fler B2C-företag väljer att avstå helt, eller göra något alternativt initiativ, kopplat till Black Friday.
Ikea går ut med en tvärt-om-kampanj. De köper tillbaka gamla Ikea-möbler under parollen #Buybackfriday. Kunder uppmanas att sälja tillbaka IKEA-möbler som de inte längre använder. Sedan säljs möbeln vidare som second hand i varuhusets fyndavdelning. För Ikea är detta också ett sätt att testa och utveckla cirkulära tjänster i sitt mål att vara det hundra procent cirkulära år 2030. Då ska Ikeas alla produkter vara tillverkade av förnybara eller återvunna material och vara designade för cirkularitet.
Modebutikeskedjan Filippa K avstår helt från Black Friday, där är det noll procent rea. Istället väljer de att lyfta fram sin core-kollektion som är tidlösa plagg som håller i längden. Förre året genomförde Fillia K en undersökning hur väl deras platt användes, och siffrorna talar sitt tydliga språk. Ett Filippa K-platt används 47 gånger i jämförelse med 7 gånger för plagg i genomsnitt. En siffra de använder i sin marknadsföring.
Betallösningsföretaget Nets har gjort en undersökning bland ca 400 svenska handlare, inom både fysisk och nätet-handel, hur de ställer sig till Black Friday. 62% planerar att inte vara med på Black Friday i år. Tittar man på enbart de fysiska butikerna är det hela sju av tio som avstår. Av anledningarna för att inte vara med uppger flest (42 %) att de inte vill stötta överkonsumtionen kopplad till Black Friday – främst webbutiker med drygt hälften.